Streel het ego van je luisteraar, niet van jezelf

Oke, even eerlijk. Wanneer denk je écht even goed na over wat jouw luisteraar graag wilt horen? Ken je überhaupt jouw doelgroep goed genoeg? Weet jij wat hun wensen zijn? Ik vertel je in dit artikel meer over het centraal zetten van jouw doelgroep, zodat je relevanter wordt en meer resultaat uit je podcast gaat halen.

Het is ontzettend belangrijk om dit te weten. Want natuurlijk is het egostrelend om je eigen verhaal kwijt te kunnen, maar je doet het vooral voor die luisteraar, toch? Waarom zou je het anders uitbrengen?

 Zoek daarom een mix tussen je eigen interesses en/of expertise én de wensen van je doelgroep.

Stap 1: Wat is jouw passie, interesse of expertise? Omschrijf dit zo concreet mogelijk. Wat ga je vertellen en wat niet?

Stap 2: Hoe kun je dit op een aantrekkelijke manier vertalen naar jouw doelgroep?

Om op stap 2 goed antwoord te kunnen geven moet je eerst weten voor wie je het maakt. Doe onderzoek. Haal de doelgroep naar je toe. Wie zijn het? Wat willen ze graag horen? Waar zitten ze écht op te wachten?

Werk de interesses van je doelgroep uit. Welke merken vinden ze leuk? Wat kijken ze? Wat luisteren ze? Wie volgen ze? Hoe ziet hun media-gebruik eruit? Wanneer luisteren ze naar een podcast? En hoeveel tijd willen ze hier voor vrijmaken? Onderzoek welke trends er op dit moment spelen.

Een goede tip is om een persona te maken van jouw doelgroep. Voor wie maak je het? Maak dit concreet en krijg inzicht in wensen en behoeften. Zorg dat je de inhoud van je afleveringen laat aansluiten bij deze wensen en behoeften. Zet je luisteraar dus centraal. Vraag eerlijke feedback. En stel jezelf bij alles de vraag; is dit interessant of relevant voor mijn luisteraar? Zet je luisteraar op nummer 1!

En ja.. dat is soms best lastig. Ook ik worstel regelmatig met het helder krijgen van de doelgroep en hun wensen/behoeften. Want waar begin je? En hoe blijf je up2date? Maar het belangrijkste is dat je in ieder geval nadenkt over de luisteraar. Want nogmaals... Je luisteraar is het allerbelangrijkste. Want waarom zou je het anders uitbrengen?

Vorige
Vorige

Gebruik deze waardevolle tips bij jouw podcast interview

Volgende
Volgende

Deze stap mag je niet missen bij het maken van een podcast