Deze stap mag je niet missen bij het maken van een podcast

Je speelt al een tijd met het idee in je hoofd om een eigen podcast te maken. Maar ja… wat is de eerste stap? In dit artikel lees je meer over de belangrijkste stap in het maken van je eigen podcast. Want waar je begin je? Juist! Met een helder podcastformat. Het maken van een podcastformat is de eerste stap in het ontwikkelen van een eigen podcast. Je denkt dan namelijk goed na over je doel, doelgroep, vorm en onderscheidende waarde. Alle keuzes die je in de toekomst maakt moeten uiteindelijk aansluiten bij je format.

We lopen de onderdelen even langs:

Doel: Wat wil je bereiken? Waarom begin je met een podcast? Wanneer ben je tevreden? En waarom ga je dit vertellen? Sluit het aan bij jouw bedrijf, vereniging of persoonlijke waarden? En wat moet de luisteraar na afloop doen, laten of niet meer vergeten?

Doelgroep: Wie is je doelgroep? Voor wie maak je de podcast? Wat is hun tone of voice? Wat zijn hun interesses? Waar praten ze over? Wie vinden ze interessant? Wat willen ze? Welke media volgen ze? Wat zijn hun eigenschappen? Onderzoek dit en ondervraag je doelgroep.

Onderwerp: Waar gaat je podcast over? Welk gespreksonderwerp zet je centraal in de afleveringen? En waar gaat het vooral niet over? Durf te kiezen!

Onderscheidend vermogen: Hoe maak je jouw verhaal anders dan anderen? Waarin zijn jullie onderscheidend? Hoe kun je dit terug laten komen in de verhalen? Welke expertise kunnen jullie delen met de luisteraar?

Vorm & Sound: Welke vorm podcast kies je? Interview? Storytelling? Paneldiscussie? Kies een vorm die het beste aansluit bij je doel en doelgroep. Bepaal daarnaast hoe je podcast moet klinken. Hip & happening? Rustig & gedegen? Humoristisch & chaotisch? Gebruik je muziek? En sound-effects?

Hoe zou ik het aanpakken?

Ik begin vaak met het onderwerp. Waar wil ik graag een podcast over maken? Als het een veelomvattend onderwerp is, dan knip ik het in meerdere afleveringen. Ook omschrijf ik waar het ik het niet over ga hebben binnen dit onderwerp. Een andere insteek kan ook zijn om eerst je doelgroep te omschrijven.

De tweede stap is het bepalen van een doelgroep. Wie wil ik precies bereiken? Durf hier vooral voor een niche (specifieke doelgroep) te gaan. Liever 200 betrokken podcastluisteraars, dan 1000 algemene radioluisteraars. Ik maak een persona en omschrijf achtergrond, interesses, lifestyle, waarden, drijfveren, etc. Leeftijd kan ook, maar is vaak té algemeen. Ga liever op waarden of interesses zitten.

Bij stap 3 omschrijf ik het doel. Wat willen we bereiken? Qua luistercijfers, maar ook de impact bij de luisteraar. Wat moet deze persoon doen, laten of niet meer vergeten? En per aflevering; wat zijn de drie onderdelen die moeten blijven hangen?

Stap 4 gaat over de vorm & sound. Ik laat mij vooral inspireren door bestaande podcasts. Ik beluister welke elementen mij aanspreken en vertaal dat naar een nieuwe vorm dat aansluit bij de doelgroep en het onderwerp. Een gesprek over verdriet of verlies wil ik niet té uptempo en 'hip' laten klinken, maar juist rustig en gedegen. Een podcast over de strategie van komend jaar juist weer wel. Dat is vaak wat saaie stof, dus moet je goed verpakken.

Elke podcastvorm heeft voordelen en nadelen. Daar in een andere blog meer over.

Tot slot je onderscheidend vermogen. Ik kijk bijvoorbeeld naar de missie en waarden van een bedrijf of organisatie. Hoe kun je die verpakken binnen de podcast? Welke expertise is er in huis die je kunt inzetten? Wat kun je leveren wat nét anders is dan anderen? Soms moet je net even meer je best doen, maar het resultaat is erg waardevol.

Elke keer als ik aan de slag ga met een nieuwe aflevering, pak ik altijd even het podcastformat erbij. Stem de inhoud hierop af en je blijft doelgericht werken.

Aan de slag met jouw eigen podcast?

Doe mee met de online podcast training 'Podcast K!CK-OFF: in 7 stappen een eigen podcast’.

Vorige
Vorige

Streel het ego van je luisteraar, niet van jezelf

Volgende
Volgende

Krijg geen ruzie met Buma Stemra. Waar vind ik rechtenvrije muziek?