Stop met verbale kots in jouw podcast

Ken je het woord 'Sprekerspijn'? Dit woord is geïntroduceerd door Remco Claassen, schrijver van het boek Verbaal Meesterschap. 'Sprekerspijn' leert ons dat er een fysieke grens is wat wij aan informatie kunnen verwerken. In dit artikel vertel ik je er meer over.

Oke, stel je voor. Aan het eind van een presentatie, livestream of podcast stel ik jouw bezoeker, kijker of luisteraar twee vragen:

  • Wat vond je ervan?

  • Waar ging het over?

De eerste vraag is altijd redelijk te beantwoorden. "Ja, leuk!" Of "Ja, het was zeker inspirerend." Maar bij de tweede vraag valt het altijd een beetje stil. Vaak worden er een paar termen genoemd die voorbijkwamen, maar that's it. Laat staan als ik dezelfde vragen over 3 weken of zelfs over 6 maanden stel. Dan is alles vergeten.

Dus.... STOP met die verbale kots, stop met laten zien of horen hoeveel jij wel niet weet, stop met alle eindeloze theorie die je hebt te delen. Nee... bedenk goed wat je wilt bereiken voordat je gaat opnemen. 

Luisteraars moeten namelijk iets doen, laten of niet meer vergeten. Spreek dus niet zomaar, maar spreek met voorbedachte raden. Mensen blijken namelijk maar 5-plus-of-min-2 dingen te kunnen onthouden. Maximaal 7 als de persoon goed uitgeslapen is, fan is van jou/het onderwerp of te veel geld heeft betaald om binnen te komen.

Gemiddeld onthouden mensen 4 a 5 onderwerpen als iemand 'lekker in de wedstrijd zit' en het aansluit bij zijn/haar beroep of hobby. Drie of minder onderwerpen worden onthouden als je iets gaat vertellen wat totaal niet interessant of relevant is voor jouw doelgroep. Of een moetje is...

Conclusie
Bepaal voor jouw podcast wat de doelgroep moet onthouden. Bedenk dus goed wat je wilt bereiken voordat je spreekt. Wat zijn de 3 a 7 onderwerpen die moeten blijven hangen? Focus hier dan op en laat de andere onderwerpen varen. Dat komt dan wel een andere keer.

In het boek 'Verbaal Meesterschap' staan nog veel meer tips als het gaat om impact maken met jouw communicatie. Aanrader dus!

Vorige
Vorige

Hoe een podcast starten met minder dan €100

Volgende
Volgende

Een podcast lanceren op YouTube. Een goed idee?