Een podcast lanceren op YouTube. Een goed idee?

Als je jouw podcast gaat lanceren, dan doe je dat meestal via platformen als Spotify, Deezer, Google en Apple Podcasts, Pocket Casts en Podcast Addict. Maar waarschijnlijk denk je niet 1-2-3 aan YouTube om jouw podcast op te delen. Een gemiste kans? Of logisch? Ik vertel het je in dit artikel.

Om maar meteen met de feiten (en deur) in huis te vallen. 55% van de Nederlandse podcastluisteraars heeft interesse om een podcast ook te bekijken. De andere 45% heeft hier geen interesse in. Podcastluisteraars die geen interesse hebben geven aan dat een podcast is hier niet voor bedoeld is en dat geen beeld juist de kracht van audio versterkt. De geïnteresseerden luisteraars zouden het wel eens willen proberen als er bijvoorbeeld een toelichting met grafieken of beeld bij zit. Ook geven ze aan dat ze het leuk vinden als er bij hun favoriete podcast beeld zou zitten. 

Maar…. YouTube is de grootste videowebsite en na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Elke maand trekt het platform meer dan een miljard bezoekers. Door je podcast op YouTube te publiceren kun je dus meer mensen bereiken en je podcast uitbreiden met video-content. Ook interessant voor je contentstrategie. 

Daarom is het best wel aantrekkelijk om jouw podcast te lanceren op YouTube. Het kan dus zorgen voor een groter bereik, verhogen van de vindbaarheid en je laat jezelf letterlijk zien aan de doelgroep. Dit kan zorgen voor meer verbinding. 

Maar hoe pak je dit aan?

Een mooi voorbeeld vind ik de podcast van Kaj Gorgels ‘Effe Relativeren’. Mooie camera-setting en inrichting van de ruimte. Zie: https://youtu.be/SI7R10jlSf4. En het hoeft echt niet helemaal perfect. Als het licht en de setting maar goed is. Neem de spraak wel op je podcastapparatuur bijvoorbeeld de Rodecaster Pro. Zo blijft een goede audiokwaliteit gewaarborgd. 

Wat ik zal afraden is één afbeelding met alleen audio. Dit heeft geen toegevoegde waarde voor YouTube en jezelf.

Een andere optie is om alleen korte snippets te delen op YouTube. Je filmt de gehele podcast, maar publiceert alleen de aandachtstrekkers. Goed voor je YouTube-kanaal en het kan zorgen voor extra traffic naar je ‘audio’ podcasts. Kaj doet dit bijvoorbeeld via YouTube shorts: https://youtube.com/shorts/JA67r1XfAag?feature=share. Een andere trend zie je terug op Instagram: https://www.instagram.com/p/CgZsoCQD-_7/

YouTube’s plannen voor podcasting

Er zijn geruchten dat YouTube zich de komende jaren meer wil focussen op podcasts. Zo zijn er screenshots opgedoken van youtube.com/podcasts. Meer informatie kun je vinden via deze link: https://podnews.net/update/youtube-podcasting-plans

Conclusie

Een podcast op YouTube kan zeker van waarde zijn als je het maar goed oppakt. Film met kwalitatieve camera’s (kan ook je iPhone zijn) en neem de audio los op voor betere kwaliteit. Plaats je gehele podcast met beeld online op YouTube of kies voor korte snippets die verwijzen naar de volledige aflevering in audio. 

Vorige
Vorige

Stop met verbale kots in jouw podcast

Volgende
Volgende

10x waarom starten met een podcast