10x waarom starten met een podcast

Podcasts zijn booming. Steeds meer organisaties, bedrijven en personen starten met het uitbrengen van een podcast. En zo’n 6,3 miljoen Nederlanders luisteren inmiddels naar podcasts. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren flink gaat doorstijgen. Reden genoeg om eens te onderzoeken waarom een podcast een waardevolle toevoeging kan zijn voor jouw bedrijf, toch? In dit artikel omschrijf ik 10 redenen waarom een podcast een welkome aanvulling is op je marketing- en communicatiestrategie. Klaar voor?

Reden 1: Ideaal om jouw expertise te delen: een podcast is een geweldige manier om expertise te delen en zó je merk te profileren bij de doelgroep. Je wordt gezien als autoriteit binnen jouw branche!

Reden 2: Jouw stem is verbindend en vertrouwd: luisteraars leren de persoon achter het merk of bedrijf kennen. Het is persoonlijk, verbindend en wekt vertrouwen op.

Reden 3: Het is goedkoop, eenvoudig en persoonlijk: iedereen kan laagdrempelig een podcast maken én beluisteren. Het is in vergelijking met video goedkoop, eenvoudig en super persoonlijk.

Reden 4: Een podcast is een welkome afwisseling in een overload aan schermtijd: eindelijk een geweldig schermloos alternatief. Mensen worden gek van de hele dag Zoomen, video’s bekijken en Word-documenten verslinden.

Reden 5: Een content-kanon!: je kunt content hergebruiken op social media en via blogs, waardoor je opvalt tussen je concurrenten én nog beter wordt gevonden op Google.

Reden 6: Bereik een specifieke niche-doelgroep: wil je een specifieke doelgroep bereiken? Dan is een podcast zeer geschikt! Deel specialistische content over jouw specifieke expertise. En ik beloof je.. de betrokkenheid is hoger dan ooit.

Reden 7: Praten is makkelijker dan schrijven: veel ondernemers die ik spreek vinden het lastig om langere teksten, zoals blogs of nieuwsbrieven te schrijven. Lucky bastards die hiervoor iemand in dienst hebben. Bij een podcast hoef je helemaal niet te schrijven. Je kunt het allemaal met je stem doen. Veel makkelijker, toch?

Reden 8: Een podcast zorgt voor een groter netwerk: naast dat je probeert jouw klanten te bereiken is een podcast ook een geweldige manier om jouw netwerk uit te breiden of juist te versterken. Klanten of experts kun je uitnodigen in de podcast, waardoor je jullie band versterkt. Moet deze persoon wel relevant zijn voor de luisteraar he. ;-)

Reden 9: Meer leads: verwijs in een podcast door naar jouw website, social media of landingspagina voor meer leads. Je kunt bijvoorbeeld ook een winactie organiseren rondom jouw podcast. Of geef iets weg speciaal aan alle luisteraars. 

Reden 10: Een podcast maken is leuk! Los van alle zakelijke doeleinden is een podcast maken ontzettend leuk! Bezig zijn met de inhoud; het delen van waarde met jouw expertise, het aantrekkelijk maken van content, maar ook het opnemen zorgt voor een smile op je gezicht.

Vorige
Vorige

Een podcast lanceren op YouTube. Een goed idee?

Volgende
Volgende

5 voorbeelden hoe je jouw podcast kan vertalen naar andere relevante content