Waarom een interne podcast niet mag ontbreken op een HR-afdeling

Als HR-afdeling wil je natuurlijk jouw medewerkers zo goed mogelijk informeren en inspireren. Waarschijnlijk doen jullie dit nu al met saaie e-mails, lange blogs, rommelige video's en beleidsplannen. Booooring.... Wist je dat een podcast een geweldig middel is als aanvulling binnen jullie interne communicatiemix?

Een interne podcast is een podcast die speciaal gemaakt is voor betrokkenen binnen een bedrijf of organisatie. Denk aan personeel, leden, investeerders, leveranciers en andere stakeholders. Het is een relatief nieuwe, maar doeltreffende manier om deze betrokkenen te informeren, te inspireren of meer te betrekken bij jouw bedrijf of organisatie.

Een aantal voorbeelden hoe je een interne podcast kunt inzetten:

Het digitale smoelenboek: informatie wordt interessant als je er een persoonlijk verhaal aan kunt koppelen. Hoe tof is het, als je elke maand een medewerker in de podcast in geuren en kleuren hoort vertellen over zijn functie of passie? Dit is super inspirerend!

Onboarding nieuw personeel: verwelkom een nieuwe collega met een podcast. Zorg voor een warm welkom door een persoonlijke audioboodschap, geef praktische informatie en deel de strategie van het bedrijf. Veel beter dan een saaie handleiding, toch?

Professionaliseren: informeer en inspireer je collega's met experts over een bepaald onderwerp. Bepaal samen het gespreksonderwerp en interview een expert hierover bijvoorbeeld. Maak dit interactief door vooraf een oproep voor vragen te doen. 

VRIJMIBO: Podcasten is vooral leuk! Maak een aflevering met je collega's over alle onderwerpen die niet over werk gaan. Gaan jullie de koffie reviewen? De nieuwe lunch uitproberen? Een quiz organiseren? Een evenement promoten? Of wandeltocht uitzetten? Neem het op!  

Vier voorbeelden hoe je een podcast kunt inzetten binnen een organisatie. Maar er is nog veel meer mogelijk. Mijn advies is om een interne podcast een kans te geven. Maak een serie van 4 afleveringen samen met je collega's. Bekijk na deze 4 afleveringen wat het resultaat is. Grote kans dat jullie niet meer zonder willen. ;-)

Wil je dat ik met jullie meedenk over het concept? Neem dan nu vrijblijvend contact op!

Vorige
Vorige

Podcasting en SEO: Hoe optimaliseer je jouw podcast voor zoekmachines?

Volgende
Volgende

Gebruik deze waardevolle tips bij jouw podcast interview